talking ceramics     Summary peer-reviewed chapter in Bloomsbury academic publication 2016     keramische fenix_ekwc     PDF summary of publications on material based making in 2015     3D weaving interview     The skin on milk 2013     Ode to earrings 2013     The economy of the line 2013     Image and language 2013     computational methods 2013     transnatural 2013     collecting and morphology in Art and Sciences 2012     The WOW! factor of Paper Biennial Rijswijk 2012     Postmodern taxidermia 2012     Computer design, six yards Dutch wax print and narrative African traditions 2012      cowhides and gold 2012      A world of glass 2012     webeditor for BOUNDLESS program     Travelling exhibition 'Golden Clogs Dutch mountains' 2012     Dirty Applied Art and Crafts at Sandberg Institute 2011     3D printing - the craft of the 21st century 2011     Interactive connections of humans and technology 2011     Jewellery maker Ineke Heerkens 2011     Textile Lab AUDAX 2011     Lace - fragile threedimensionality 2010     Laser cutting in the making of a book 2010     Heat in modern textiles 2010     Mapping Dutch Conceptual Crafts 2009     studio talk with Andrea Wagner 'Tales of migration' 2010     The colour green of jewellerymaker Ineke Heerkens 2008     Kaunas Art Biennial 2007     Beyond Material 2006     East meets West 2005     Bauhaus revisited 2005     American Pies 2004     
 
sundaymorning@ekwc update 2016
Keramische fenix
Sinds 45 jaar trekt het EKWC grote namen zoals Anish Kapoor, Tony Cragg, Bastienne Kramer en Hella Jongerius. Hoe is de situatie nu na de verhuizing naar het landelijke Oisterwijk? Een overzicht van de nieuwe mogelijkheden en plannen met hands-on berichten van twee kunstenaars die zowel in de oude vestiging in Den Bosch als ook in de nieuwe hebben gewerkt.
Een fenix, uit de as herrezen: zo dramatisch was het wel, want het EKWC raakte in 2013 in één klap alle subsidies kwijt. Het centrum verhuisde uit Den Bosch naar een voormalig monumentaal industrieel gebouw, een oude leerfabriek in Oisterwijk, Noord-Brabant. Het gebouw is bijna twee keer zo groot en biedt daarmee ook nieuwe kansen. Nu het maken en ambachtelijkheid in de publieke belangstelling staan zal het EKWC met een voor het publiek toegankelijke vleugel een kijk in de innovatiekeuken de ongekende mogelijkheden van keramiek geven. Evenals het TextielMuseum en het Glasmuseum in Leerdam beantwoordt het EKWC daarmee aan de algemene nieuwsgierigheid en belangstelling voor de maakprocessen van kunst en design. Maar ook mogelijke sponsoren en het bedrijfsleven zullen in de toekomst met een tour langs de ovens, mengmachines en het Fab Lab met de 3D printers worden geleidt. Daarmee hoopt het centrum extra inkomsten te verwerven. Naast de Artist-in-Residence en een Centre-of-Excellence functie komt er een publieksfunctie erbij. Met een rondleiding voor bezoekers worden diverse werkprocessen gepresenteerd: de ovens voor het stoken tot keramiek, het 3D CAD/CAM proces met printen, frezen en snijden tot en met het restaureren van keramiek, glas en andere objecten.
gepubliceerd in kM 96