talking ceramics     Summary peer-reviewed chapter in Bloomsbury academic publication 2016     keramische fenix_ekwc     PDF summary of publications on material based making in 2015     3D weaving interview     The skin on milk 2013     Ode to earrings 2013     The economy of the line 2013     Image and language 2013     computational methods 2013     transnatural 2013     collecting and morphology in Art and Sciences 2012     The WOW! factor of Paper Biennial Rijswijk 2012     Postmodern taxidermia 2012     Computer design, six yards Dutch wax print and narrative African traditions 2012      cowhides and gold 2012      A world of glass 2012     webeditor for BOUNDLESS program     Travelling exhibition 'Golden Clogs Dutch mountains' 2012     Dirty Applied Art and Crafts at Sandberg Institute 2011     3D printing - the craft of the 21st century 2011     Interactive connections of humans and technology 2011     Jewellery maker Ineke Heerkens 2011     Textile Lab AUDAX 2011     Lace - fragile threedimensionality 2010     Laser cutting in the making of a book 2010     Heat in modern textiles 2010     Mapping Dutch Conceptual Crafts 2009     studio talk with Andrea Wagner 'Tales of migration' 2010     The colour green of jewellerymaker Ineke Heerkens 2008     Kaunas Art Biennial 2007     Beyond Material 2006     East meets West 2005     Bauhaus revisited 2005     American Pies 2004     
 
Bauhaus revisited
published in: Textil Plus 194/06
Summary:
interviews with my teachers from the Rietveld Academy, Amsterdam about the influence of the Bauhaus tradition. Both are descendants of the German Bauhaus, Dessau. Margot Rolf, in whose studio I worked in 1990 had been educated by Kitty van der Mijl Dekker and Greten Kaehler. Anne Mieke Koper, Rolf's pupil was my weaving instructor from 1996 - 2000.
photograph: Margot Rolf, Anne Mieke Koper and author

Dutch text:
'...Margot Rolf maakt wandkleden, haar werk getuigt van de voor het Bauhaus kenmerkende wil tot vernieuwing. In 1983 toonde het Stedelijk Museum te Amsterdam een installatie van haar doeken met een subtiel kleurverloop. Margot Rolf behoort tot de groep textiel kunstenaars die in de jaren 70 de kijk op textiel ingrijpend veranderden.
Anne Mieke Kopers werk bestaat uit handgeweven vloerkleden, sjaals en interieurstoffen. Met het gebruik van 'smart materials' zoals lichtgevende garens illustreert zij dat in onze tijd technische ingenieurs de partners van vormgevers zijn geworden.
In de laatste eeuw was de industriele revolutie de oorzaak voor deze baanbrekende stroming, het Bauhaus. In deze eeuw zal de gigantische industriele productie vanuit China de westerse textielindustrie doen veranderen. Hoe zal de huidige vormgeving zich binnen deze economische en culturele invloeden ontwikkelen ?'
www.margotrolf.nl